Międzynarodowe akredytacje instytucjonalne Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu konsekwentnie realizuje działania strategiczne z zakresu internacjonalizacji poprzez pozyskiwania międzynarodowych akredytacji instytucjonalnych. Działania te
wpisują się w nową strategię UEW, która traktuje internacjonalizację jako kluczowe działanie przenikające wszystkie obszary funkcjonowania. Ponadto stanowią one odzwierciedlenie planu rozwoju
umiędzynarodowienia UEW.
Obecnie realizowane są 3 procesy międzynarodowych akredytacji instytucjonalnych, nad którymi czuwa Centrum Współpracy Międzynarodowej: proces akredytacji CEEMAN, EUA oraz AACSB, przy czym pierwsze
dwa z nich są to procesy reakredytacji.
Poniżej prezentujemy krótko wymienione organizacje akredytujące szkoły biznesu.
|
1. CEEMAN (Central and East European Management Development Association)
- CEEMAN stawia sobie za cel przyspieszenie wzrostu jakości zarządzania w Europie Środkowo-Wschodniej.
- Założone w 1993 r.
- Zrzesza 200 członków z 50 krajów
- W Polsce CEEMAN ma 22 członków a 10 z nich posiada akredytację IQA CEEMAN.
|
|
2. EUA (European University Association)
- Stowarzyszenie powstało z połączenia Stowarzyszenia Uniwersytetów Europejskich (CRE) i Konfederacji Konferencji Rektorów Unii Europejskiej.
- Założone w 2001 roku.
- Zrzesza ponad 850 uniwersytetów i krajowych konferencji rektorów w 49 krajach europejskich.
- W Polsce EUA ma 38 członków, w tym 6 uczelni przeszło program ewaluacji instytucjonalnej.
|
|
3. AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business)
- AACSB jest międzynarodową organizacją zrzeszającą instytucje oświatowe, przedstawicieli biznesu oraz inne organizacje zaangażowane w rozwój edukacji biznesowej.
- Założone w 1916 roku.
- Zrzesza ponad 1850 organizacji członkowskich w ponad 100 krajach.
- W Polsce AACSB ma 12 członków, w tym 3 uczelnie posiadają akredytację AACSB.
- Międzynarodowa akredytacja instytucjonalna AACSB jest jedną z trzech tzw.” koron akredytacyjnych”.
|
Jednocześnie przedstawiamy korzyści wynikające z członkostwa w organizacjach takich jak CEEMAN, EUA i AACSB oraz korzyści uzyskania międzynarodowych akredytacji instytucjonalnych przyznawanych
przez te instytucje.
Korzyści dla uczelni związane z międzynarodowymi akredytacjami instytucjonalnymi
SAMOOCENA
Proces akredytacji wymusza przeprowadzenie samooceny, obejmującej krytyczną refleksję oraz podjęcie wynikających z niej działań doskonalących.
SAMODOSKONALENIE oraz CIĄGŁOŚĆ DOSKONALENIA
Akredytacje międzynarodowe pozwalają znacznie usprawnić proces zarządzania uczelnią, przyczyniając się w ten sposób do jej rozwoju. Proces przygotowania do akredytacji stanowi proces
samodoskonalenia. Obejmuje działania mające na celu rozwijanie i usprawnianie mechanizmów związanych z monitorowaniem, oceną i doskonaleniem wszystkich aspektów funkcjonowania uczelni. Możliwość
regularnej reakredytacji sprawia, że proces doskonalenia ma charakter ciągły.
NETWORKING i BENCHMARKING
Członkostwo uczelni w organizacji akredytującej daje nieograniczony dostęp do wiedzy i umożliwia wymianę doświadczeń z pracownikami uczelni na całym świecie. Inspirowanie się rozwiązaniami
związanymi z zarządzaniem uczelnią, sprawdzonymi w innych krajach jest bardzo korzystne.
ROZWÓJ KADRY
Akredytacje międzynarodowe umożliwiają wyróżnienie uczelni na rynku edukacyjnym i stanowią zachętę dla naukowców i studentów poszukujących najlepszych ośrodków edukacyjno-badawczych umożliwiających
ich rozwój osobisty na światowym poziomie.
PROJEKTY BADAWCZE
Posiadanie akredytacji czyni uczelnię bardziej widoczną w świecie i zachęca inne jednostki naukowe do nawiązywania współpracy, np. w ramach transnarodowych projektów badawczych.